Osaava <3 Osaaja / Blogisarja osa 31
Turva-alalla on monimuotoista osaamista, jota harvoin osataan hyödyntää työelämässä tarpeeksi laajalti. Osaava esittelee blogisarjassa näitä alan osaajia edistääkseen alan verkostoitumista. Saimme sarjan 31. blogiartikkeliin haastateltavaksi henkilön, joka tietää, missä HSL:n lipuntarkastajat liikkuvat.
Sami Hulkkonen on tehnyt lähes koko korona-ajan töitä tehdäkseen HSL:n käyttämisestä turvallista niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin. Jo ennen koronaa työ oli raskasta, nyt vaatimustaso on vain noussut.
Musiikkia kuunnellen
Sami Hulkkonen kuuntelee raskasta musiikkia, mutta myös kevyesti klassisia sävellyksiä.
– Pääsääntöisesti uppoaa black- ja death metal stressin hälventämiseen
Puhumme musiikista, koska se tutkitusti auttaa ihmisiä jaksamaan, kehittää luovuutta ja voi toimia myös rauhoittimena erilaisissa tiloissa.
– Sitäkin on hyvä pohtia, voisiko yövuoroissa soida klassinen musiikki, joka saattaisi vähentää riskikäyttäytymistä
Hulkkonen jaksaa ajatella monimuotoisia tapoja edistää turvallisuutta, vaikka takana on pitkä kausi poikkeustilanteita.
– Lähdettiin liikkeelle siitä, että poikkeustilanne ei kestä pitkään ja otin itselleni vastuun korona-ajasta
Jälkikäteen on helppoa todeta, että koronasta tuli pitkä poikkeustilanne ja siihen olisi ollut hyvä reagoida laajamittaisemmin.
– Kun tilanne vain jatkui ja jatkui, niin on toki meillä huomioitu se vaativuus, jota tämä on tuonut tekemiseen
Hulkkonen muotoilee sanansa tarkasti. Hän ei halua, eikä syyllistäkään, HSL:n organisaatiota. Helsingin julkisen liikenteen voimavarat ovat koetuksella perusvuosinakin, joten korona on toki tuonut siihen oman lisäjännitteensä.
– Kyllähän se on auttanut, että perhe, lähiomaiset ja ystävät ovat ymmärtäneet tämän tilanteen
Keskustelu soljuu musiikin, jaksamisen ja turvallisuuskulttuurin ympärillä. Mikä rennosti keskustelevan, asioiden mittasuhteet hahmottavan, Hulkkosen sitten sai jäämään hetkeksi lomalle?
Keväällä mun pää huusi niin lujaa, että pitää hetkeksi ottaa lepoa
Ihmisen on hyvä kuunnella itseään. Supersankaruutta ei ole hiljaa asioista kärsiminen, vaan niiden esille nostaminen. Hulkkonen on ollut esillä korona-aikana paljon ja rooli on sellainen, että siinä ei oikein voi onnistua miellyttämään kaikkia.
Joskus musiikin kuuntelun lisäksi, on hyvä kuunnella myös omaa kehoaan ja jaksamistaan.
– Kyllähän sitä musiikin ansiosta jaksaa
Kaikki on jonkun mielestä tyhmää
Sami Hulkkonen on osa Helsingin seudun liikenne kuntayhtymän henkilökuntaa. Iso organisaatio tuottaa yhdeksän eri kunnan joukkoliikennepalveluita. HSL:n valikoimaan kuuluu niin linja-autoja, metroja, junia kuin raitiovaunujakin.
– Perustilanteessa työroolini vastuu on henkilökunnan ja matkustajien turvallisuuden kehittäminen
Hulkkonen ei ota itselleen kunniaa, vaan puhuu ryhmänä tekemisestä ja katselee asiaa hyvinkin kuntaorganisaatio henkisesti – asioita pitää kehittää todella pitkäjänteisellä tavalla.
– Meillä on 90 prosentissa linja-autoja turvaohjaamot, jotka edistävät kuljettajan työoloja
Turvaohjaamojen määrä kasvaa sitä mukaan, kun käytöstä poistuu vanhempaa kalustoa. Turvallisuutta ei ole mahdollisuus kehittää harppauksin, vaan yksittäisen päätöksen vaikutus voi näkyä positiivisena vaikutuksena vuosien ajan.
Suurin riski HSL:n työntekijöistä on kuitenkin lipuntarkastajilla.
– Joitain tilanteita syntyy tietenkin toisinaan, mutta vakavia tilanteita ei ole sattunut yli kolmeen vuoteen
Apuna lipuntarkastajilla on järjestyksenvalvojat ja toki viimeisenä poliisit.
– Kehitetty myös sitä toimintaa, missä järjestyksenvalvoja auttaa tarkastuksissa, että saadaan palveltua asiakkaita tehokkaasti
Kuten terveydenhuoltoalalla, myös julkisen liikenteen keskuudessa on havaittavissa ajattelua siitä, että kaikilla tulee olla oikeus sen käyttämiseen. Monille se on myös ainoa tapa liikkua ja toisinaan pakko ja huonot kokemukset saavat käyttäytymisen eskaloitumaan.
Siinä on hyvin toimeentulevalle hyvä haaste, liikkua vain julkisilla jonkin aikaa
Sami Hulkkonen keskustelee aiheesta hyvin laajalti. Ei ole yksittäistä syytä väkivaltatilanteille, ei ole huonoja matkustajia tai asiakasryhmiä – on elämää ja joskus elämä vain kärjistyy. Se ei tarkoita sitä, että hän hyväksyy väkivallan tai edes tarpeettoman riskin siihen liittyen.
– Eikä sekään auta ketään, että lisätään ruuhka-aikaan vuoroja, kun silti moni haluaa juuri siihen tiettyyn aikaan matkustaa
Syitä tilanteiden kärjistymiselle on monia. Tottakai tietyt hetket näkyvät tilastoissa muita useammin. Yövuorot ja etenkin ruuhkaantuminen lisäävät asiakkaiden huonoa käyttäytymistä.
– Saatiin hyvä tuloksia, kun metrojen vuoroja lisättiin alkuyöhön ja etenkin vuorotyöhön liittyvä työmatkaliikenne saatiin paremmaksi
Esimerkkejä on monia. Ne kertovat siitä, että kun asiakas kohtaa mielestään vääryyttä – se voi eskaloitua.
– Onko ne tilanteet reaalisia vai ei, ne ovat sille asiakkaalle ainakin sitä
Hulkkonen tasapainoilee sen välillä, että työntekijöiden tulee saada tehdä työtään turvallisesti ja asiakkaiden pitää saada kokea vapaus ja turvallisuus myös. Hän tiimeineen kokeilee mielellään kaikenlaisia tapoja edistää turvallisuutta. Kaikki ajatukset käsitellään, ikinä ei voi tietää, mistä on apua tekemisessä.
Kaikki on jonkun mielestä tyhmää, ei sen perusteella voi tehdä päätöksiä
Niin on – maailmassa on paljon ihmisiä, jotka kritisoivat kokeiluja ja uusia ajatuksia. HSL kehittää toimintaansa ja turvallisuutta aktiivisesti. Eikä se saa tapahtua niiden ehdoilla, joiden mielestä asiat joko on jo hyvin, tai että niitä ei voi mitenkään kehittää.
HSL:n tavoite on poistaa asiakkaidensa stressiä. Kun ei tule negatiivisia yllätyksiä liikkumiseen, syntyy vähemmän kärjistyneitä tilanteita.
Kun kerran musiikki toimii stressin poistoon, kait sitä voisi kokeilla myös julkisessa liikenteessä.
Ajatus on varmasti monen mielestä tyhmä. Niin niitä yövuorojakin kommentoitiin aikanaan.